26 sierpnia 2015

RAW BANOFFEE PIE | wegańskie, bez cukru, przepyszne!

Do tego ciacha przygotowywałam się od ponad pół roku ;) Tak właśnie mam, kiedy coś mnie zainspiruje czekam na „właściwy moment”. Wpierw z tą nazwą spotkałam się w jakiejś knajpie, zainteresowała mnie więc sprawdziłam składniki w Internecie. Mąka, masło, banany, kajmak, bita śmietana… No tak, jak zwykle, ale nie ma się czemu dziwić, nazwa ciacha pochodzi właśnie od wspomnianego w nazwie toffi. Zaczęłam kombinować jakby to wszystko pozamieniać, a na drugi dzień na mojej drodze stanęły dwa już przerobione przepisy. Było to zimą kiedy staram się nie robić surowych ciast więc pomysł przeczekał, aż do końca wakacji ;) Tym razem zdecydowałam się na surowy spód (z braku czasu), ale następnym razem wykorzystam spód z tego przepisu, po prostu dodając do ciasta kakao, zapraszam jest naprawdę smaczne!

fot. MŚ


RAW BANOFFEE PIE | wegańskie, bez cukru, przepyszne!
inspirowałam się tym przepisem od erVegan

Składniki:
na foremkę ok. 22 cm

SPÓD*:
- ½ szklanki migdałów
- ½ szklanki suszonych fig
- 4-5 suszonych śliwek
- ½ szklanki poppingu z amarantusa
- 1 łyżka kakao
- 1 łyżka karobu
- 1-2 dojrzałe banany pokrojone w plasterki do położenia na gotowy spód

* możecie też zrobić inny surowy spód czekoladowy, najbardziej klasyczny to migdały i daktyle, jednak daktyle są w toffi dlatego zdecydowałam się a coś mniej słodkiego w spodzie, a bardziej czekoladowego (suszona śliwka i kakao to strzał w dziesiątkę!)

TOFFI:
- 2 szklanki daktyli zalanych wrzątkiem i pozostawionych na 10-15 min
- 1-2 łyżki masła orzechowego (jeżeli masz dobry blender wystarczy wcześniej wrzucić orzechy i zblendować na masło)
- woda po moczeniu daktyli

KREM:
- 1 puszka mleka kokosowego trzymanego parę godzin w lodówce
- kakao w proszku najlepiej surowe
- opcjonalnie ok. 2-3 łyżek soku z cytryny
- u mnie na wierzch poleciało jeszcze surowe kakao w kawałkach, ale to już opcja full wypas

Kiedy zaczniecie zabierać się za ciasto puszkę z mlekiem kokosowym włóżcie do zamrażarki, a daktyle na masę toffi zalejcie wrzątkiem.

Skoro macie już wrzątek to składniki spodu czyli migdały, figi i śliwki zalejcie gorącą wodą, wypłuczcie i wrzućcie do blendera. Zmiksujcie na drobno, a następnie dodajcie popping z amarantusa, kakao oraz karob. Kiedy spód będzie już gotowy foremkę wyłóżcie folią spożywcza (tą przezroczystą i klejącą), na to wyłóżcie spód starając się zrobić po bokach wyższe ranty. Pokrojonymi w plastry bananmi wyłóżcie spód, ja zużyłam 2 banany i wydaje mi się, że to wystarczająco. Włóżcie wszystko do lodówki.

W blenderze zróbcie masło orzechowe, a jeśli używacie gotowego masła wrzućcie do blendera daktyle, które się moczyły, ale nie wylewajcie wody! Zmiksujcie daktyle i masło orzechowe dodając po trochu wody z daktyli, aż do otrzymania przepysznej lejącej, ale wciąż zwartej masy kajmakowej. Kiedy będzie już gotowa wyjmijcie z lodówki spód z bananami, otwórzcie foremkę i zróbcie tak żeby folia spożywcza wychodziła na zewnątrz foremki, ale wciąż była pod wyłożonym spodem (ułatwi to później wyjęcie ciasta). Kajmak wylejcie na banany i znów schowajcie całość w lodówce.

Na koniec wyciągamy z zamrażarki mleko kokosowe, z którego interesuje nas tylko twarda część. Wody, która się odłączyła nie musicie wylewać, możecie dodać ją np. do tych naleśników wraz z mlekiem, które jest w przepisie. Do twardego mleka jeżeli chcecie możecie dodać 2-3 łyżki soku z cytryny, zakwasi to bitą śmietanę co w efekcie z połączeniem z ciastem jest ok, ale sami zdecydujcie. Bitą śmietanę ubijamy, a kiedy będzie już gotowa wykładamy na masę toffi. Na koniec przez małe sitko całość posypujemy kakao, a jeśli chcemy posupujemy jeszcze kawałkami surowego kakako. Wkładamy do lodówki na ok. 1 h przed podaniem żeby całość stężała. Próbujemy nie zjeść całego od razu co będzie trudne, ja pomimo robienia zdjęcia nie powstrzymałam się i musiałam spróbować ;)


fot. MŚ






24 komentarze:

  1. zawsze chciałam zrobić to ciasto i teraz już nie ma innej opcji - muszę je spróbować! niebo dla podniebienia <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, przepadam za banoffe :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czego można użyć zamiast amarantusa? Jestem na paleo i nie jem pseudozbóż. Chia czy można w ogóle odpuścić, dając więcej daktyli i fig?

    OdpowiedzUsuń
  4. Bez cukru? To muszę wypróbować!

    OdpowiedzUsuń
  5. jakie mleko kokosowe polecasz?

    OdpowiedzUsuń
  6. jakie mleko kokosowe polecasz?

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy zamiast migdałów mogę dać np. mąkę kokosową? Staram się unikać orzechów i wolałabym móc je zamienić na coś innego :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyszło genialnie :) Bardzo słodkie - idealne dla łasuchów. Przepis dziecinnie prosty. Dziękuję :* Pełnia szczęście.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziewczyno "Kocham Cię" za to ciasto :))

    OdpowiedzUsuń